Ervaringen Pieter Smit college B&W van Madurodam

Sinds 7 september 2020 heb ik de eer om deel uit te maken van het college van Burgemeester en Wethouders van Madurodam. Sinds de oprichting in 1952 worden alle opbrengsten geschonken aan goede doelen die kinderen inspireren een goed mens te zijn. Inmiddels is dat al ruim 36 miljoen euro. Met de projecten wil Madurodam ons (jullie en mij) stimuleren om verbinding te maken met andere mensen, ongeacht leeftijd of achtergrond, om zo Nederland samen mooier te maken. Wij als college helpen hierbij en doen nog veel meer!

Bestuursvergaderingen Madurodam Kinderfonds

Wij nemen deel aan 5 bestuursvergaderingen waarbij wij het Madurodam Kinderfonds adviseren over de goede doelen in de regio Den Haag. Donderdag 8 oktober had ik mijn eerste bestuursvergadering met het Kinderfonds over het verdelen van het budget over de projecten. Vooraf waren wij bij deze projecten langs geweest. Samen met wethouders Ana (Haganum) & Chris (Rijnlands) heb ik gesproken met het Fonds Gehandicaptensport. Via hun project '(S)cool on Wheels' geven zij clinics aan basisschoolleerlingen uit groep 7/8 waarin ze leren dat ook kinderen met een handicap in staat zijn om te sporten en dat het al een topprestatie is voor mensen met een handicap om deel te nemen aan hun dagelijks leven. Aan het college van B&W is gevraagd om twintig clinic’s te financieren. Wij zoeken dat dan uit.

Opening week van respect

Daarnaast vertegenwoordigen wij Madurodam op eigen publieke evenementen zoals de Nationale Kinderherdenking op 4 mei en de Madurodam Marathon, maar ook bij events die in Madurodam plaatsvinden. Maandag 9 november mocht ik het openingswoord doen voor de start van de Week van Respect (partner van het Madurodam Kinderfonds). Dit ging met een live gestreamde uitzending vanuit Madurodam. Honderden mensen in Nederland hebben hier online naar gekeken. Ik vond het best spannend, maar vooral heel leuk. Ik heb hier onder andere verteld over mijn challenge: het MC-diner (activiteit die ik dit jaar samen met Ana organiseer waarbij wij het 'zand' en 'veen' bij elkaar brengen) en hoe dat in relatie staat tot respect. Daarna heb ik deelgenomen aan een paneldiscussie met o.a. wethouder Bert van Alphen en Nienke Luijckx (voorzitter Lax) en gesproken over waarom respect zo belangrijk is, wat onze dromen zijn in relatie tot respect en wat we van elkaar nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen. Ze willen allemaal meewerken om het MC-diner tot een succes te maken! Ik heb genoten van deze ochtend en heel veel geleerd van deze nieuwe ervaring!

Mijn challenge

De afgelopen twee maanden hebben we diverse workshops gehad bij Madurodam die helpen om onze challenges verder uit te werken. De workshops zijn een essentieel onderdeel van het bestuurjaar. Je 'eigen challenge' is een activiteit waarmee je je eigen steentje bijdraagt aan de samenleving. Ik ga het MC-diner organiseren: een diner waarbij we jongeren uit verschillende wijken van Den Haag bij elkaar willen brengen en in gesprek willen laten gaan onder het genot van lekker eten, goede muziek en leuke artiesten. Een bijzonder avond die gepland stond voor december, maar door corona doorgeschoven moet worden naar 2021.