Maerlant bezoekt snijzaal

Maerlant stapt in voetsporen van dr. Tulp

Na de Covid-periode konden 66 4havo, 4vwo en 5/6 vwo leerlingen onlangs eindelijk weer een bezoek aan de snijzaal van het Erasmus MC brengen. Daar volgden ze een eerstejaarscollege geneeskunde en fysiotherapie. Zo waren er hele lichamen, maar ook organen zoals de hersenen en heupprotheses te bekijken.

Anna uit 4v geeft haar indruk weer:

…Wij vonden de snijzaal een hele indrukwekkende ervaring wat je niet elke dag kan meemaken. Eerst kregen we jassen aan moesten we onze handen wassen. Toen we de zaal binnen liepen merkte je aan iedereen dat ze het spannend en ongemakkelijk vonden en een beetje moesten wennen aan het idee dat er dode lichamen lagen. Maar hoe meer uitleg we kregen van de studenten, hoe geïnteresseerder alle leerlingen werden. Ik merkte dat de interesse vooral kwam toen we de lichamen ook echt mochten aanraken en de geneeskunde studenten een hele tour door de lichamen gaven. Je zag dingen waar je zelf nooit bij stil staat dat je die hebt, bijvoorbeeld je longen en je hart. Zo lieten ze zien aan de hand van een echt lichaam hoe de longen werken. Er werd namelijk lucht in de longen gepompt, waardoor je de precieze beweging zag van ademen. Je krijgt wel op school mee met waar je hart zit en hoe je spieren werken, maar om het zo in real life te zien doet toch iets met je!

In conclusie een hele leerzame dag waar we veel nieuwe indrukken hebben opgedaan!

Anna Broecheler 4v…

Wist je dat… De anatomieles van dr. Tulp een beroemd schilderij is van Rembrandt. Maar in de De Ziener (deel 19 van Asterix en Obelix) komt die ontleedscene ook voor. Vergelijk de plaatjes maar!