Wethouder van Madurodam

De afgelopen tijd heb ik me mogen inzetten als wethouder van het college van Burgemeester en Wethouders van Madurodam. Ik heb in de eerste vier maanden van mijn jaar als wethouder al veel nieuwe ervaringen opgedaan en leuke dingen meegemaakt.

College van B&W

Als wethouder van het college van B&W van Madurodam heb je een aantal taken. Je gaat op bezoek bij goede doelen en je adviseert het Madurodam Kinderfonds welke goede doelen een financiering krijgen. Madurodam schenkt namelijk haar opbrengsten aan projecten die kinderen inspireren een goed mens te zijn.

Ook vertegenwoordig je Madurodam op evenementen, dan moet je bijvoorbeeld een speech houden. De taak waar je het meest mee bezig bent, is het organiseren van je persoonlijke challenge. Dit is een activiteit die iets bijdraagt aan een mooiere samenleving.

Zo hebben twee wethouders, Juliëtte en Katerina, hun challenge al gerealiseerd. Zij hebben het VONK-diner georganiseerd, een diner waar honderd ouderen en honderd jongeren (12-13 jaar) bij elkaar aan tafel schoven. Tussen de drie gangen door speelde de Oranje Man kerstliederen en is de enige echte Madurodam VONK-quiz gespeeld. Het doel van deze challenge was om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.

VONK diner

Er zullen nog vier andere challenges worden georganiseerd door ons college, waarvan ik er één samen met wethouder Jens ga organiseren. We willen kinderen met en zonder lichte cerebrale parese, een lichamelijke beperking, met elkaar verbinden. Dit willen we doen door middel van een gezellig voetbaltoernooi.

Als college hebben we een bezoek gebracht aan concentratiekamp Dachau in Duitsland, want dit is de plek waar oorlogsheld en naamgever van Madurodam, George Maduro, is overleden. Wat we niet snel vergeten zijn deze woorden van de gids: ‘Niet alleen hun bagage werd de gevangenen afgenomen, maar ook hun identiteit, hun naam veranderde in een nietszeggend nummer. Ze werden niet meer gezien als mensen, maar als materialen.’ Deze woorden en de kennis die we hebben over George maakt het erg werkelijk, dit is echt gebeurd.

Bezoek aan Dachau

Het was een heftige en leerzame reis die ons dichter bij elkaar heeft gebracht en ons bewust maakt dat we ons moeten blijven inzetten voor onze vrijheid.

Lees hier meer over ons college van B&W:

Renske Ubink, leerling klas 4 vwo en wethouder Madurodam