Jesse Fitié derde bij finale Wiskunde Olympiade

In september deed Jesse Fitié mee aan de nationale finale van de Wiskunde Olympiade. Vrijdag 9 november was de prijsuitreiking. Voor Jesse met zijn trotse ouders, zus, grootouders en wiskundeleraar afreisde naar de TU Eindhoven was nog niet bekend hoeveelste hij was geworden in de categorie 5 vwo.

Tijdens middag met lezingen over hoe leuk wiskunde en wiskunde studeren is, werd de uitslag bekend. Jesse is de twee-na-beste vijfdeklasser van Nederland!

Na afloop van de prijsuitreiking vertrok Jesse meteen op trainingskamp. In klas vier maakte hij deel uit van Olympiadetrainingsgroep 1. Dit jaar traint hij op een hoger niveau in groep 2. Uit de beide trainingsgroepen worden de teamleden voor de BxMO (Benelux Mathematical Olympiad) en de IMO (International Mathematical Olympiad) geselecteerd.

Dat we met Jesse Fitié een bijzonder wiskundetalent in ons midden hebben staat vast. Al in de brugklas ging hij na de voorronde hier op school door naar de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade. De afgelopen jaren won hij al spellen, een minicomputer, een masterclass over de Hopf-fibratie en twee keer een internationaal wiskundekamp bij de Kangoeroewedstrijd, Wiskunde Olympiade, Bever-informaticawedstrijd en MathRace. Afgelopen winter greep hij net naast een laptop, de hoofdprijs van de Mathekalender, maar versloeg hij mij meer dan ruim. We hopen dat Jesse dit jaar Nederland mag vertegenwoordigen bij een internationale wedstrijd.

De volgende eerste ronde van de Wiskunde Olympiade is in januari, gewoon op school. Leerlingen uit klas 1 t/m 5 kunnen meedoen; informatie volgt.

Namens de ontzettend trotse sectie wiskunde, Heleen Neggers