Leren programmeren in de CodeKlas

Door computers, smartphones en andere slimme apparaten worden wij dagelijks omringd door software en code. Programmeren en het begrijpen van software is hierdoor in steeds meer beroepsgroepen noodzakelijk. Niet alleen voor toekomstige programmeurs, maar voor alle beroepen waar innovatie een rol speelt. Het Maerlant-Lyceum beseft dat ook en wij vinden dat leerlingen tijdens hun schooltijd de mogelijkheid moet hebben om te leren programmeren.

Leren programmeren is niet alleen voor de toekomstige IT’er: biologie is er ook niet alleen voor de toekomstige bioloog: biologie is belangrijk, omdat we willen dat leerlingen de wereld om hen heen begrijpen. Zo ook helpt leren programmeren de digitale wereld om ons heen te begrijpen.

Na het grote succes van vorig jaar is op dit moment de CodeKlas level 1 weer in volle gang. Tijdens deze eerste module leren de leerlingen de basisvaardigheden van het programmeren, met als eindresultaat een zelfontwikkelde game. Als deze eerste module is afgerond, ontvangen de leerlingen een certificaat. Met dit certificaat laten zij niet alleen zien dat zij voldoende basiskennis hebben van het programmeren, maar ook dat zij vaardigheden hebben opgedaan op het gebied van: creativiteit, wiskundig inzicht, communicatie en oplossingsgericht denken.

Medio februari zal er opnieuw een CodeKlas worden gevormd met de leerlingen die het certificaat level 1 in bezit hebben. Het volgen van level 2 is een logische vervolgstap om de vaardigheden van het programmeren nog verder onder de knie te krijgen. Tijdens deze CodeKlas level 2 ontdekken de leerlingen niet alleen nog meer verschillende bouwstenen van het programmeren, maar ontwikkelen daarnaast ook allerlei vakoverstijgende vaardigheden, zoals logisch en gestructureerd denken, projectmanagement en het begrijpen van algoritmes.

De eindresultaten van vorig jaar waren prachtig, dus dat belooft veel goeds voor dit jaar!