Maerlant Expo: Oude wereld omarmt nieuwe wereld

Voor mooie beelden kun je altijd binnenlopen bij het Fotomuseum Den Haag. Maar je kunt je vanaf 18 januari ook fotografisch laten inspireren in een totaal andere setting. Het Maerlant-Lyceum organiseert namelijk een bijzondere expositie met foto’s van oud-leerlingen. En nee, dat zijn geen schokkerige Instagram snapshots of vergeelde schoolfoto’s, maar professionele werken van aanstormende talenten én gevestigde namen.

Fotograaf: Bart Jan Holland

Foto-expo waarvoor je graag terug naar school gaat

“Dat we als school werk van dit niveau tentoon kunnen stellen, is heel bijzonder,” vertelt rector Remco Vogel. “Hoewel we enorm trots op de artistieke prestaties van deze oud-Maerlanders zijn, beschouw ik de expositie vooral als inspiratiebron voor onze huidige leerlingen; als je het lef hebt werk van je passie te maken, kun je ver komen. Melvin Tas is daar een mooi voorbeeld van. Hij was altijd al geïnteresseerd in beeld, maar zag te veel obstakels om er echt wat mee te doen. Totdat hij bij toeval door een makelaar werd gevraagd eens wat foto’s te nemen. Toen is zijn creatieve balletje gaan rollen. Deze expo kan andere twijfelende leerlingen triggeren om hun artistieke talent ook de vrijheid te geven.”

Kijkje in de danskerk

Naast werk van relatieve nieuwkomer Tas, zijn er foto’s te bewonderen van oud-leerlingen die al wat langer in de fotoscene meedraaien. Vogel: “De bekendste is ongetwijfeld Rutger Geerling. Hij reist DJ’s als Armin van Buuren, Hardwell en Afrojack achterna voor shoots op EDM-festivals en in clubs. Zijn fotoboek This Is My Church biedt een fascinerend inkijkje in 20 jaar dance en won de prestigieuze Pop Media Award. Ook de poëtische foto’s van Vera van Dam spreken tot de verbeelding. Ook van professionals, want Vera werd in september uitgeroepen tot New Dutch Photography Talent 2019.” Maar wat verklaart de titel van de expositie? Vogel: “We tonen werk van oud-leerlingen van allerlei generaties. Inclusief foto’s die ze destijds op het Maerlant hebben geschoten. Een ontmoeting dus tussen ‘oude en nieuwe werelden’. Waardoor er voor bezoekers hopelijk ook een nieuwe wereld opengaat.”

Er is werk te zien van: Misha Meijers, Vera van Dam, Bart Jan Holland, Malon vd Toorn, Koos Vlieger, Anjali Ramnandanlall, Melvin Tas, Rutger Geerling, Clara Mazèl en Pieter Mazèl. De expositie Oude Wereld Omarmt Nieuwe Wereld is gratis te bezoeken tijdens de opening op 18 januari tussen 17:00 – 20:00 uur op het Maerlant-Lyceum. Regristeren kan via de website: maerlantexpo.eventbrite.nl

De expositie is een initiatief van het Maerlant-Lyceum, in samenwerking met curator Viola Winokan (Violet+Wilde/BredaPhoto) en Lex Rijkers Meinen (teamtypisch.nl). Voor meer informatie, interviews met deelnemende fotografen, beeldmateriaal en/of een uitnodiging voor de opening: neem contact op met Lex Rijkers Meinen: 070-2211488, lex@teamtypisch.nl.