Maerlant Showcase 2022

Update 31 oktober: Maerlant Showcase is vol.
Aanmelden is niet meer mogelijk.

Op deze eerste editie van 3 november tussen 17:00 -20:30 hebben we een aanbod van tien experts!  We starten met een centraal gedeelte in onze aula. Hier kan je kennismaken met rector Rebecca van den Berg en brugklas coördinator Nienke de Waard. Ook zorgen wij voor soep en een broodje. Daarna ga je de school in en bezoek je twee onderdelen. Bij het inschrijven kan je een top vijf opgeven van de onderstaande onderwerpen die je aanspreken. Bij aankomst meld je bij de registratiebalie en krijg je te horen hoe jouw programma eruitziet.

Robotica

Floor Zegwaard is ruim 15 jaar geleden gestart met Robotica op het Maerlant. En met succes, want de prijzenkast is goed gevuld! Van Haagse Onderwijsprijs tot winnende teams aan wereldkampioenschappen. Wat maakt het zo leuk om hieraan mee te doen als buitenschoolse activiteit? En ook als je niks met Robots hebt? Spoiler: je bepaalt zelf wat je leert!

Klassieke talen

Kim Hofstede weet als geen ander dat klassieke talen vandaag de dag nog altijd relevant zijn. Of je nu een boek van Harry Potter leest, of over straat wandelt en straatnaamborden bekijkt. Overal liggen roots van Latijn & Grieks. En hoe leuk is het als je dit zelf kan ontcijferen? Kim helpt je graag op weg en laat je zien dat het nog steeds een inspiratiebron is voor onze moderne wereld.

Digitale Geletterdheid

Waarom zijn mensen zo makkelijk voor de gek te houden? Hoe kan je nepnieuws herkennen? Pieter Potuijt is met het vak digitale geletterdheid expert en geeft je inzicht in de technieken en mechanismen. Nepnieuws is bovendien nog beter te begrijpen door het zelf te maken. Binnen no-time maak je zelf een poster in het ontwerpprogramma Canva op een Chromebook.

Sport

Voor experts Bart Lagerweij & Nick van Strijen is het niks nieuws, dat Lichamelijke Opvoeding meer is dan alleen je conditie trainen. Dagelijks geven zij op een actieve en speelse manier les. En wat daar de voordelen van zijn? Je leert samenwerken, je veilig voelen en betrokken bij elk onderdeel. Hoe je dit uiteindelijk terugziet in een cijfer leggen de twee sportmannen graag uit!

Geschiedenis

Sebastiaan Kerkvliet is een lopende encyclopedie als het gaat om gebeurtenissen en ontwikkelingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Maar welke vijf momenten vindt hij nou echt interessant uit de Geschiedenis? En wat kunnen wie hier anno 2022 van leren? Als een enthousiaste spraakwaterval vertelt hij aan de hand van een historische tijdlijn deze verhalen.

Wiskunde

Nadine Ansink is oud-leerling van het Maerlant. Inmiddels heeft ze de schoolbanken omgewisseld voor een smartboard en kan de school weer dagelijks op haar rekenen. Maar wat dat nu precies het verschil is met Wiskunde? Deze som gaan jullie samen oplossen met voorbeelden uit de brugklas. Ook worden je ouders op de proef gesteld in deze kennis!

Duurzaamheid

Michael van der Zwaan is onderdeel van het Eco-Team. Een enthousiaste groep van leerlingen, docenten en ouders, die werken aan een duurzame school. Denk aan een groene muur, afval scheiden en jaarlijks een kledingswap. Maar welke impact hebben 1150 leerlingen van het Maerlant op onze wereld? Als docent Aardrijkskunde legt hij dit graag uit!

Mentor

Mariska Oldenburg heeft ooit de bijnaam mama van de klas gekregen. Niet gek, want met ruim vijf jaar ervaring als mentor van zowel gymnasium als havo/vwo, weet ze als geen ander hoe de overstap van groep 8 naar de brugklas is. In een vogelvlucht neemt ze je mee in alle activiteiten die op de stoep staan als je voor het Maerlant kiest.

Beta

Floor Englebert pendelt dagelijks tussen alle beta lokalen. Net als de wetenschap. Die staat ook nooit stil. Wist je dat chip-organen dierproeven in de toekomst misschien wel overbodig maken? Dat komt omdat deze minuscule orgaanmodellen dienen als testplatform voor medicijnen. Dit en alle andere mogelijkheden komen tijdens deze sessie voorbij!

Leerling

Oliwka Mietlicz is een echte Maerlander te noemen! Dit jaar staat een spannend jaar op de stoep, want ze doet eindexamen. Ook krijgt ze te horen of door haar vrijwillige inzet samen met het Eco-Team de school het predikaat Groene Vlag krijgt. Ze kan dus als geen ander vertellen of haar carrière op het Maerlant een duurzame investering is. En jij mag haar alles vragen!

Geef je op voor Maerlant Showcase:

In de onderstaande kalender kan je inschrijven voor 3 november. Een inschrijving is goed voor één ouder en één groep 8 leerling. We hebben helaas een beperkt aantal plekken. Beschikbaarheid staat bij de datum.