MUNISH-conferentie

Begin november deden 18 enthousiaste leerlingen uit 4 havo en 4 en 5 vwo mee aan MUNISH (Model United Nations of The International School of The Hague).

In de weken ervoor hebben wij onze leerlingen twee uur per week wegwijs gemaakt in de wereld van de Verenigde Naties en hoe mooi is het om te zien dat zij gretig de uitdagingen zijn aangegaan. Tijdens MUNISH vertegenwoordigde het Maerlant Costa Rica, Tunesië en Tsjechië, niet de makkelijkste landen als je het hebt over bijvoorbeeld mensenhandel, plastic-soepen opruimen en nucleaire ontwapening. Fijn als de jeugd van tegenwoordig kritisch is en tegelijkertijd merkt hoe eigenbelang en macht een grote rol spelen in de wereld.

Onze groep stimuleerde elkaar en heeft zichzelf overtroffen; we zijn dan ook heel trots op onze nieuwe MUN-lichting: Sophie lobbyde uitstekend werd main submitter van een resolutie, Roos schreef als ambassadeur voor Tsjechië een openingsspeech en Marvin speechte zaterdag als co-submitter van een resolutie. Jessica raakte de goede snaar met haar verdedigingsspeech, Philip was druk bezig met schrijven maar kwam niet meer aan het woord helaas en Jim-Bob heeft zijn amendement goed uitgelegd en verdedigd in de commissie.

Op naar HagaMUN in maart!

Suzanne de Steur en Marieke Elske Prins